Americká značka PS Audio sídlí v tamní Mekce high-endového zvuku - coloradském Boulderu. Svou cestu započala firma začátkem 70. let výrobou kompaktního phono předzesilovače, ale za čtyři dekády snad nemohla učinit větší obrat a dnes je to jeden z nejsnaživějších producentů digitálních technologií. Co se ovšem nezměnilo, to je fakt, že
stále jde o rodinnou a na poměry highů-endu nijak obří firmu s nějakými 30 zaměstnanci.
Přestože záběr výrobního katalogu sahá od kabelů, aktivních regenerátorů napájecí sinusoidy a běžných filtrů (a řešení napájení celkově) až po klasické hi-fi komponenty - předzesilovače, D/A převodníky, diskové přehrávače / streamery, přenoskové předzesilovače až po integrované a koncové zesilovače.
My jsme se podívali na zoubek základní firemní řadě Stellar, která i přes svou (a ne nutně jen optikou příjmů obvyklých v západních zemích viděno) rozumnou cenovou politiku nabízí zajímavé nápady.
PS Audio Stellar Gain Cell DAC
Vstupním komponentem je elegantní, štíhlý Stellar Gain Cell DAC, z jehož názvu se dá vcelku obstojně odhadnout seznam základních funkcí. Jde o D/A převodník s regulací hlasitosti. Každopádně jde ale i o velmi elegantní stroj s čistými, moderními liniemi. Šasi se ukrývá mezi dvěma hliníkovými, na předních hranách ohnutými profily, mezi kterými vpředu zůstává trochu prostoru a tak design s minimem vystačí s naprostým minimem prvků a přesto funguje.
V levé části přístroje je modrý čtvereček firemního loga, které nejen pěkně svítí, ale funguje i jako vypínač (to kdybyste někde nějaký hledali a nedařilo se vám jinak přístroj zapnout). V pravé části pak v nevelkém vykrojení najdete displej, který informuje velkými číslicemi o hlasitosti, menšími písmenky pak o fázi, filtru a tak vůbec. Je tu pěkně zpracovaný, velmi plynule jdoucí ovladače hlasitosti. Ještě úplně vpravo se pak otevírá sluchátkový konektor.
Pohled na zadní stranu odhalí tři bloky konektorů - zcela vpravo jsou to čtyři analogové vstupy (tři cinchové, jeden XLR), uprostřed jsou analogové výstupy (jeden pár cinchů a jeden pár XLR), doplněné o dvojici triggerů a vlevo je pak blok s digitálními vstupy - dostanete dva koaxiální a jeden optický vstup z těch klasických, "kostička" USB pro spojení s počítačem je také příjemná a je tady i HDMI port, který slouží pro rozhraní I2S. Napájecí zásuvka je vybavená vypínací kolébkou.
Stellar Gain Cell DAC je poměrně kompaktní - 43 cm na šířku, 30,5 cm do hloubky a jen 7,6 cm na výšku. I tak je ale až překvapivé (i vzhledem k pěknému zpracování), že stroj váží jen 6,1 kg.
Zajímavé je pak i vnitřní řešení. Srdcem je převodník s obvody navrženými hlavním firemním inženýrem Bobem Stadtherrem. Stojí na blíže nespecifikovaném čipu ESS Sabre32 s hyperstream architekturou a v blíže nerozebíraném zapojení. Co se nicméně dozvíte, to je to, že přístroj díky tomu podporuje PCM signál s rozlišením 24 bit / 384 kHz a dokonce i DSD128 po USB a I2S (tento vstup je tu primárně kvůli firemními SACD transportu a tedy i podpoře přímého přenosu DSD signálu odtamtud).
Převodník využívá technologii Digital Lens, prakticky jde o regenerátor audio signálu, který pochází přímo od PS Audio a má formu programovatelného hradlového pole (FPGA). Zpracování signálu tu probíhá hned za vstupem, originál je načten, bit po bitu zrekonstruován a originál zahozen - výsledkem by měl být signál zcela prostý časového zkreslení (jitteru) ještě před vstupem do D/A převodníku. V tom si pak můžete vybírat ze tří základních filtrů, my jsme neměli pocit, že by rozdíl byl nějak zvlášť slyšitelný.
Výstupní část převodníku pracuje v čisté třídě A a s vysokými proudy, nachází se v ní i pasivní filtr a naopak tu není ani jeden kondenzátor v signálové cestě.
Co je zajímavé, to je "Gain Cell", do kterýchžto obvodů signál následně putuje - jde vlastně o modul analogového předzesilovače, který také pracuje v čisté třídě A (stejně jako sluchátkový výstup).
Celý analogový předzesilovač (Gain Cell je řešení, které tvoří jeho podstatnou část) je plně symetrický od vstupu po výstup a podporuje také průchod signálů domácího kina, ani tady nenajdete v signálových cestách žádné kondenzátory. Předzesilovač pracuje s atypickou regulací hlasitosti - místo všemožných potenciometrů nebo jiných více či méně obvyklých řešení odečítá nastavenou polohu ovladače a upravuje zisk výstupních obvodů podle požadované hlasitosti, což by mělo obejít všechna rušivá zkreslení mechanických prvků.
PS Audio Stellar S300
V prakticky identickém těle, odmyslíte-li si displej a ovladač hlasitosti, se nachází optimální partner výše zmíněného předzesilovače / převodníku. Jde o koncový zesilovač S300 (můžete mít i verzi M700 v podobě monobloků). Na koncový zesilovač má S300 netypicky nízkou hmotnost 5,9 kg.
Vpředu je pak jen opět přítomný čtvereček svítícího firemního loga, sloužící jako spínač, vzadu dominují dva pár kvalitních reproterminálů na každém kanále, uprostřed mezi nimi je jednoduše jeden pár analogových vstupů v podobě cinchů a druhý pár v podobě XLR. Poté tu najdete ještě vstup a výstup triggeru, úplně vlevo pak samozřejmě ještě zásuvku s kolébkovým spínačem.
To důležité je opět uvnitř elegantního a moderního těla. Celé obvodové řešení je plně dual mono, každý kanál má vlastní napájecí zdroj. Na vstupu je řešení Analog Cell, což je plně diferenciální diskrétní modul, pracující v čisté třídě A s MOSFET tranzistory, obvody tu nemají žádnou zpětnou vazbu a výrobce říká, že díky tomu zní S300 "analogově".
Výstupní část je pak klasický zesilovač pracující ve třídě D - i tady najdete MOSFET tranzistory, díky velmi rychlému spínanému zdroji umí vyždímat poctivých 140 Wattů do 8 ohm (a 300 W do 4 ohm). Zesilovač zůstává stabilní do 2 ohm a jeho celkové harmonické zkreslení se v pásmu 20 - 20 000 Hz nepřehoupne přes 0,1% a tlumící faktor neklesne pod 550.
Celý systém Stellar jsme poslouchali v ostravském Studiu Špalíček, kde byl zdrojem signálu buď Bluesound Node 2 pro TIDAL, nebo McIntosh MCD550 jako transport i jako kompletní přehrávač. Měli jsme možnost porovnávat se sestavou McIntosh C2600 a Parasound, ale k dispozici byl také Parasound HINT nebo třeba téměř celý sortiment značky Rotel řady 14 i 15. Poslouchali jsme přes GoldenEar Triton Two+ (což je zjevně velmi muzikální kombinace), ale i Triton One Reference Reference nebo B&W 802 D3 či 803 D3. Propojeno bylo signálovými kabely Cardas Crosslink 15 a napájecími a reproduktorovými Cardas Cygnus.
Do basové linky v "Riders on the Storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) vnesl set PS Audio výtečnou pulsující rytmiku a plynulost. Přestože S300 má papírově vysoký výkon, působí klidně a spíše jemně, hladce. Bas to není obří, není hutný či těžký, ale zato sází na v dané kategorii opravdu excelentní čitelnost, přesnost a rychlost. Tón za tónem basové tóny vyskakují s velmi uvolněnou, nenásilnou kontrolou a přirozeností, je to nesmírně netechnický projev s dospělejším nadhledem, než byste snad v dané ceně čekali. Spodní tóny jsou tak celkově pěkně pod kontrolou, rychlé, jistě vyřezávané a přitom s puncem jemnosti a hladkosti. A zůstávají takové, ať systém Stellar připojíte k čemu chcete, stále si "jede svou".
Hlasy Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) byly opravdu hezky podané - bohaté co do barev, přirozené co do objemu, hladké, jemné a laskavé, navíc ale také plné energie. Když se do toho některý z nich skutečně opře, naléhavé vibrato se vám zaryje do uší v celé nahotě. Líbilo se nám i to, že na všech systémech hlasy opravdu pěkně vynikly i co do proporcí, byly velmi skutečné a dobře čitelné, přitom velmi "analogové".
Žádnou ostrost nenajdete při žádné hlasitosti ani na nejvyšším konci spektra, kde také dominuje celkový pocit jemnosti, přitom byl ale třeba legendární linka činelu v "Take Five" (Dave Brubeck | "Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byla vlastně velmi zřetelná a plnokrevná - dostatek objemu, zvonivý a jasný tón a hlavně precizně zařezávající úder za úderem činí z poslechu hotovou radost. Můžete se kochat jednotlivými cinknutími a vše zní lehounce a jemňoučce.
Když na to ale přijde, umí S300 dát najevo svou rychlost i svůj výkon ve velmi dynamickém přednesu - nástroje ve "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you every been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) se v náležité chvíli působivě rozletěly, hnané kupředu a dobře kontrolované, bylo cítit drajv a autoritu přesně tam, kde měla být. Stellar Gain Cell DAC a Stellar S300 fungují společně nenápadně, ale velmi sebevědomě - možná to není takový ten tučný, robustní a důrazný zvuk, který vám vystřelí okenní tabulky do ulice, ale ten klid, nadhled a na danou třídu prakticky nelimitovaná dynamičnost přednesu jsou působivé a velmi snadno se na ně zvyká.
Přesný, rychlý zvuk digitálního komba funguje velmi přesvědčivě také co se týká analýzy nahrávek - třeba Claptonova "Before you accuse me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) byla pěkně transparentní, výtečně rozlišená a za sto tisíc neuvěřitelně přirozeně vrstvená a bohatá na detaily. Každý zvuk, každý jeden tón má své konkrétní ohraničení, hudba plyne velmi nenásilně, velmi uvolněně a vlastně vás až chvílemi překvapí, jaké jemnosti zvládne set Stellar vykreslit, protože tak činí netechnických, neuspěchaným, přirozeně uvolněným způsobem. Jednotlivosti nejsou zdůrazňované, ty jemné nuance v pozadí, ty lehké ozvěny akustiky prostoru, to všechno musíte maličko hledat, protože tak jako ve skutečnosti si toho tak úplně nevšímáte, ale je to tam.
Prostor hudební scény je pak skutečně excelentní, jak nástroje tak hlasy v "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) jsou perfektně lokalizované, nehybné a mají kolem sebe požehnané množství vzduchu, hudba dýchá, je otevřená směrem do prostoru. Je to takový velmi uvolněný, nadýchaný styl reprodukce, hudba rozkvete mimo ozvučnice a všechno je pečlivě zorganizované. Prostě opravdu pěkné...
Co je ale celkově famózní, to je lehkost, snadnost a naprosto "nedigitální" muzikálnost, s jakou můžete poslouchat naprosto cokoliv - vlastně až překvapivě bez ohledu na zdroj signálu i na reprosoustavy, oba komponenty PS Audio Stellar hrají maličko svým stylem, ale zase vytrvale a zábavně. I taková zvukově jaksi průměrná "Ain´t No Grave" Johnnyho Cashe ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402) se poslouchá snadno, je to naprosto nekomplikovaný, zábavný, bohatý přednes, který nikdy neunaví a dokonce i při extrémně nízké hlasitosti zůstává čitelný, je vidět, že regulace hlasitosti skutečně funguje velmi precizně.
Na to, že předzesilovač Stellar Gain Cell DAC a koncový stupeň Stellar S300 od amerických PS Audio stojí vlastně v kontextu dnešních cen přiměřené peníze, dostanete luxusně vypadající, velmi dobře vybavené a hlavně, hlavně působivě muzikální komponenty, které jednoduše fungují. Mají, pravda, svou zvukovou charakteristiku, jdoucí směrem k lehkosti, měkkosti, laskavosti a určité "zkulturňující" jemnosti, nicméně mají v kontextu své třídy báječně rychlý, detailní, dynamický a kontrolovaný přednes. Snad jen nějaká možnost (klidně i volitelného) streamování chybí k úplně dokonalé výbavě, ale to není nic, co by nešlo snadno vyřešit. Jinak jsou tohle jedny z nejmuzikálnějších a nejuniverzálnějších strojů, jaké si můžete v cenové relaci kolem 100 000,- pořídit...
Kč 51 190,- - Stellar Gain Cell DAC
Kč 45 190,- - Stellar S300
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělý moderní look
+ nesmírně příjemný, muzikální přednes
+ široká analogová i digitální konektivita
+ férová cena
+ jemná regulace hlasitosti
+ dostatečný výkon i pro složitější reprosoustavy
+ vnáší univerzálně příjemnou stopu do jakéhokoliv systému
ZÁPORY
- zvuk se v některých kombinacích může zdát až příliš jemný
Recenze převzata z portálu Hi-FI Voice, autor Daniel Březina