Americký výrobce PS Audio je na světě možná už od roku 1973, ale je to právě současnost, kdy se v americkém Boulderu v Coloradu píše (prozatím) nejúspěšnější období ve firemní historii a z malého high-endového výrobce se stává velký a silný hráč. A je to vidět i na záběru produkce - firma je možná nejslavnější pro svá napájecí řešení, ale nabízí i excelentní převodníky, předzesilovač a koncové stupně, umí i přehrávače disků a vůbec si můžete pořídit prakticky celý systém "Made by PS Audio".
Jedním z nejlevnějších firemních produktů jsou pak napájecí kabely (i když v kontextu celosvětové produkce zachovává firma více než racionální cenotvorbu napříč celou svou nabídkou) - jsou v nabídce tři; nejambicóznější AC12, zlatá střední cesta AC5 a základní AC3.
I ten je ale navzdory své "lidské" cenovce působivý po stránce designu - máte pocit, že za své peníze dostanete opravdu hodně kabelu. Však se stačí podívat na ty masivní koncovky, pěkný oplet a celkový průměr, za pár tisíc dostanete opravdovou "hadici" - přitom ale zůstává snadno ohebná, snad jen právě masivnost a hloubka konektorů může být limitem, pokud máte přístroje blíže u zdi.
I vnitřní konstrukce je poměrně atypická - všechny použité vodiče jsou z bezkyslíkaté mědi, ovšem použité v různých formách.
Výrobce říká (jakkoliv je to u napájecího kabelu poněkud zvláštní), že jeden dutý vodič s dutým jádrem přispívá k reprodukci výšek, že vodiče velkého čtvercového průřezu pomáhají ve středních kmitočtech a že svazek vodičů různých průřezů pak podtrhuje basové spektrum.
Tak či tak, pointou je, že v kabelu se nachází hodně různých typů a průřezů vodičů. Konektory jsou pak poniklované, všechny spoje jsou pájené. Stínění je řešeno jen na úrovni kabelu jako celku a svedeno pouze k jednomu konci kabelu - k tomu u zásuvky.
Hrát s kabelem PerfectWave AC3 jsme si zkoušeli s v ostravském studiu Špalíček - zapojovali jsme téměř do všeho, co bylo po ruce, hlavně ale do PS Audio P20 Power Plant, PS Audio Stellar M700, PS Audio DirectStream DAC Junior, PS Audio DirectStream Memory Playernebo PS Audio PerfectWave DirectStream DAC, ale třeba i do Burmester 069, Burmester 911 MK3 nebo McIntosh MCD550 a dalších a dalších komponentů. Poslouchalo se přes Bowers&Wilkins 803 D3, B&W 802 D3 nebo Tannoy GFR90 či GoldenEar Triton Reference. Srovnávali jsme s kabeláží Cardas - konkrétně s modely Parsec a Cygnus či řadami NRG od AudioQuest a napájením IsoTek EVO3 Initium a IsoTek EVO3 Initium
Na basové lince v "Riders on the Storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) bylo cítit všeobecné uklidnění, změknutí a úbytek něčeho, co bychom snad mohli nazvat nervozitou, nebo možná techničností. Dle dobré firemní tradice nabízí kabel od PS Audio zvuk podporující plnost a plynulost, takový ten kulatý, příjemný charakter, který ale přesto neztrácí důstojnou definici. Obecně ale byl zvuk stále dobře čitelný, tučnější a na basech výrazný, byť velmi poddajný a ne dominantní či přebujelý. Je to taková zajímavá nenásilná kontrolovanost.
Podobně i ve vokálním pásmu vnesl do všech sestav PerfectWave AC3 jakousi až něžnou klidnost, aniž by ale zvuk zastřel, ono zakulacení je zvláštně uklidňující, ale neomezující. Zvláště dobře je to poznat třeba na hlasech Carrerase, Dominga a Pavarottiho, které v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) i přes fantastickou práci Mobile Fidelity nesou jisté artefakty staré nahrávky - při poslechu přes AC3 jako kdyby většina hran a ostrostí zmizela, hlasy trochu povystoupily kupředu a změkly, byly zároveň jasnější i klidnější. Možná je zvuková charakteristika posunutá maličko "do hezka", ale zdá se, že kabel funguje univerzálně na všech připojených zařízeních a oproti konkurentům prostě vnáší do reprodukce dospělejší pocit.
V Brubeckově "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39582 2) zase kabel zkultivoval cinkavost činelu, dal vyniknout luxusní jemnosti v nahrávce a přesto se neztratil ani dozvuk, ani jasnost kovových tónů. Přes onen dojem neuspěchané nenásilnosti je separace tónů velmi solidní a opět to nelze nazvat jinak, než jako krokem k dospělosti - přednes v nejvyšších pásmech je klidnější i čitelnější.
Na divočejších pasážích ve "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) je cítit, že PerfectWave AC3 má přeci jen trochu svou údernou pěst zabalenou v sametové rukavičce - měkčí zvuk snad není tak pocitově důrazný a semknutý, na druhou stranu pocit mohutnosti a přitékající energie tu zajisté je a nezaostává nijak za konkurencí.
Naopak třeba rozlišení v Claptonově "Before you accuse me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) se zdálo být po zapojení PerfectWave AC3 prostě lepší. Ne okatě a efektně, ne takovým tím zaostřeným způsobem, kdy je jeden každý detail prostě zdůrazněnější, ale takovým tím klidný stylem, kdy cítíte více nadhledu a prostě máte ve všem lepší přehled, nahrávka jako kdyby se otevřela a byla snazší na zpracování bez možnosti říct, co všechno konkrétního se změnilo.
Snažili jsme se pak vypozorovat, zda se nějak mění šíře a hloubka hudební scény v "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) - pravda je, že krom celkového většího pocitu klidu se nám nepodařilo nějak rozumně vypozorovat zásadní efekt na tyto atributy. Kabel v rámci své kategorie funguje bez problémů, změna komponentu nebo reprosoustav má ale na výsledný prostor nepoměrně výraznější vliv (to ale platí vlastně i pro cokoliv jiného v této třídě).
Ať už byl kabel PerfectWave AC3 připojený kamkoliv, sestava vždy zněla "příjemněji". Dobře to bylo poznat na leckdy na hraně ostrosti se pohybující "Ain´t No Grave" Johnnyho Cashe ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402), v níž se ztratil právě onen pocit blížící se hrany, vše se uvolnilo, hudba zněla lehce a přitom dokázala svou obsahovou intenzitou chytit za srdce. Je to právě ono zvláštní kouzlo PS Audio, které zjevně firma umí vtisknout nejen své elektronice.
Napájecí kabel by z všeobecného pohledu měl být jednou z prvních věcí, kterou na svém systému budete řešit. Jednak funguje jako svého druhu jakýsi prvotní filtr, jednak nemusí solidní kabel představovat investici řádu desítek tisíc - jedním z tipů na základní upgrade za rozumné peníze je pro nás po nedávných zkušenostech právě pěkně zpracovaný a poctivě pěkně bytelný kabel PerfectWave AC3 od amerických PS Audio. Vnáší, pravda, do reprodukce jakýsi zvláštní nadhled, uvolnění a jemnost místo přísné technicistní neutrality, ale přes jisté změkčení je zvuk spíše vždy přehlednější, jasnější a konkrétnější. Je to zvláštní, ale velmi snadno ocenitelná zvuková charakteristika a vším co je a za kolik je se PerfectWave AC3 stává doporučeníhodným prvním krokem do světa lepšího napájení.
KLADY
+ velmi férová cena
+ pěkné zpracování zejména na koncovkách
+ univerzálně "zklidňující" efekt - alespoň na zkoušených sestavách
+ zajímavý konstrukční přístup
+ ideální doplněk zejména (ale nejen) pro komponenty PS Audio
+ skvělý tip na "první lepší napájecí kabely"
ZÁPORY
- za danou cenu nic
Recenze převzata z portálu Hi-FI Voice, autor Daniel Březina