Americký Parasound založil Richard Schram brzy po odpromování na univerzitě v Berkley v roce 1968 a přestože nemá a nikdy neměl obchodní oddělení a spoléhal tak jen na dobré slovo svých zákazníků, dnes patří značka mezi nejrespektovanější na světě, spolupracuje s jedním z nejlepších mozků audio světa Johnem Curlem a co ne nejlepší - stále, zdá se, stojí nohama na zemi a nabízí racionální výrobky s racionálními cenovkami.
Takový je i integrovaný zesilovač HINT 6, druhý integrovaný model v historii značky po ukončeném původním modelu HINT.
Ačkoliv HINT 6 na první pohled svým vzhledem vypadá jako původní HINT, stál ale při uvedení na trh o řádnou porci peněz víc - pokud jste se vyděsili, že jde o velké mezigenerační zdražení, buďte v klidu, protože Parasound před Vánoci rozhodl o velkém snížení cen, což je krok ve světě současného high endu málo vídaný. HINT 6 je navíc model posazený dle výrobce o příčku výš, než původní HINT, který se přímého nástupce teprve dočká, stejně jako snad prý můžeme čekat integrovaný zesilovač posazený ještě i na druhou stranu od HINT 6. Ale zpátky právě k němu, k v současnosti jedinému zesilovači typu "vše v jednom", který v high-endové části katalogu Parasound najdete.
Jak už bylo řečeno, HINT 6 je na první pohled prakticky identický jako model předchozí - mírně vypouklý čelní panel je pěkně tlustý a solidně zpracovaný, vespod vpředu je prohlubeň, ve které se nachází vlevo spínací tlačítko a vedle něj ovladač tónových korekcí, následuje tucet maličkých diod, indikujících navolený vstup a zcela vpravo jsou opět dvě "peckovitá" tlačítka - jedno pro ztlumení modrého podsvícení, druhé pro odpojení zvukového výstupu.
Přímo uprostřed se pak nachází v jedné řadě zbytek důležitých prvků - zcela vpravo je ovladač hlasitosti, na který navazuje maličký displej (což je na pohled největší rozdíl proti modelu HINT), vedle je maličký otáčecí prvek, kterým se cyklicky volí vstupy a druhý, prakticky identický, sloužící pro úpravu vyvážení kanálů. Další trojice stejných prvků je na levé straně, jedním se upravuje hlasitost subwooferového výstupu, druhým korekce basů, třetím pak korekce výšek. Posledními prvky je dvojice 3,5 mm jacků - sluchátkový výstup a analogový vstup.
Tělo přístroje je hodně bohatě perforované po téměř celém povrchu, zpracování už je tu jednodušší, ale stále v rámci dané kategorie velmi důvěryhodné. Otočíte-li si zesilovač zadní stranou k sobě, chvíli budete asi jen tak zírat - celá zadní stěna je totiž téměř úplně zaplněná konektory.
Část vstupů zahrnuje analogové i digitální rozhraní - je tu pět analogových cinchových vstupů a šestý dedikovaný pro gramofon (navíc tu lze trojpolohovou páčkou volit typ přenosky a zátěže), vstup označený pětkou je tu i v podobě symetrických XLR. Digitální vstupy pak zahrnují dvojici optik, jeden koax a dokonce i USB typu B pro spojení s počítačem - jinými slovy k HINT 6 můžete připojit snadno úplně cokoliv.
Neméně imponující je ale i paleta výstupních konektorů - jednak je tu linkový cinchový výstup, jednak i výstup regulovaný (RCA i XLR), jsou tu pak dokonce i tři výstupy na subwoofer (jeden XLR a dva cinchové). U cinchového výstupu pro dva subwoofery a u pre-out výstupu lze pak zapnout / vypnout filtr (nebo chcete-li výhybku) a navíc u ní nastavit jemným potenciometrem kýženou hladinu mezi 20 a 140 Hz. Systém si tak můžete velmi precizně doladit k dokonalosti. Konektivitu doplňují ještě čtyři další cinche, vedoucí signál přímo do koncového stupně. Dva jsou určené pro signál subwooferu a dva pro přední kanály - je to určeno primárně pro aplikace v systému domácího kina.
Výstup zesíleného signálu je na velkých a komfortních svorkách, kam vetknete jakýkoliv typ koncovek a můžete si být jisti, že vše bude držet.
Zesilovač lze spínat i pomocí 3,5 mm jacku s 12 V napětím, další dvojice stejných jacků funguje i pro příjem a opětovné přeposlání signálů z externího čidla infračerveného signálu.
Tak jak je poctivá konstrukce zvenku, tak je i zevnitř. Pod mohutným krytem je tu obrovský toroidní transformátor, uprostřed jsou proti sobě srovnány dva moduly koncových stupňů na velkých chladičích a všechno má zjevně své místo a svůj smysl.
Teprve tady také zjistíte, kolik změn oproti původnímu modelu HINT bylo provedeno a že to není jenom o displeji - je tady regulace hlasitosti na kuličkovém ložisku, je řízená systémem analogových odporů Burr Brown a díky tomu je lepší i odstup signálu a šumu nebo separace kanáů, je tady ale třeba i nové USB rozhraní a možnost u hlasitosti nastavit prvotní hodnotu po spuštění.
Digitální sekci pak vládne čip ESS Sabre32 ES9018K2M s podporou PCM 32 bit / 384 kHz a DSD256. Zesilovač jako takový byl navržen po obvodové stránce navržený Johnem Curlem, na vstupu používá JFET tranzistory, řídící část je osazena MOSFETy a na výstupu je tucet bipolárních tranzistorů, od napájení až po výstup je konstrukce vyřešena jako dual mono. Filtrační kondenzátory mají celkovou kapacitu 40 000 uF.
Zesilovač používá vysoký klidový proud, takže první Watty dodává v čisté třídě A, jinak ale svůj plný výkon 160 Wattů do 8 ohm dodává pochopitelně ve smíšené třídě A/B. Do poloviční zátěže pak dodá ještě tučnějších 240 Wattů. Tlumící faktor je vcelku standardních 800.
Nejde ale jen o Watty, ale i o proud - 45 Ampér ve špičce na každém kanálu už uživí lecjaké reprosoustavy. Výrobce pak udává celkové harmonické zkreslení pod úrovní 0,01% (při "průměrné poslechové hlasitosti"), separaci kanálů přes 78 dB na 1 kHz a odstup signálu a šumu přes 103 dB na všech vstupech.
To vše se pak skrývá v běžně velkém těle - patnáctikilový zesilovač má na šířku 43,7 cm, 41,3 cm do hloubky a 15 cm na výšku. To je vlastně imponující skladnost s ohledem na všechno výše vypsané.
Integrovaný Parasound HINT 6 jsme měli možnost poslouchat v ostravském Studiu Špalíček, kde se poslouchalo přes GoldenEar Triton Two Two a Bowers&Wilkins 702 S2, jako zdroj jsme používali Atoll CD200 Signature a pro srovnání mimo jiné třeba Atoll IN200 Signature, různé modely zesilovačů McIntosh a další a další různou elektroniku. Používali jsme kabeláž Audio Art mezi zesilovačem a reprosoustavami a různé řady od firmy Cardas pro napájení a přenos signálu.
Houpavá basová linka v "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) byla pěkně robustní, autoritativní a energičtější, než byste od jediného zesilovače čekali - HINT 6 vládne zvuku pevnou rukou a navíc s chutí, je tu drajv, rytmus a skvělé oddělení jednotlivých tónů, zesilovač si zjevně umí poradit s (téměř) libovolnými reprosoustavami a působí na poměry své cenové třídy velmi organizovaným, velmi samozřejmým a velmi důstojným dojmem. Bas je snad v některých kombinacích o něco málo sušší, ale zase má nebývale samozřejmou čitelnost a realističnost.
To platí i pro střední kmitočty, kritické vokální pásmo nevyjímaje. Zpěv Julie Stone v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) zněl v parádně transparentním celku s neméně parádní čistotou - vokál byl vytažený vpřed, posazený takříkajíc na dosah ruky, konkrétní, sebejistý a realistický. Navíc HINT 6 přes vší svou pevnost a konkrétnost nehraje tvrdě či vysloveně technicky. Je to perfekcionisticky prokreslený a srozumitelný zvuk, v němž snadno slyšíte i oddělený vokál Anguse Stonea, který jen tak přibrukuje v pozadí. V každém okamžiku je cítit, že HINT 6 se umí zanořit pěkně hluboko do nahrávky a extrahovat velmi nadprůměrné množství informací.
V "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) pak zesilovač zcela bez stresu a s nadhledem zvládl uřídit všechen ten cvrkot, cinkot a šustot perkusí. Zvuk je totiž excelentně rychlý a přesný, údery do kovových ploch jsou znělé, jasné a famózně detailní, analytické zvukové podání pak ještě k tomu nemá tendenci znít stroze a technicistně, byť je zvuk jako celek možná posazen o krůček tímto směrem od jakéhosi "neutrálu". Je skvělé, jak zesilovač zvládne udržet pořádek i v mnohovrstevnatém cinkotu, jak má každý tón realisticky svižný nástup a pozvolný dozvuk, aniž by se všechno míchalo - naopak je tu cítit, že všechno má řád a kontrolu.
HINT 6 umí hrát, dalo by se říct, jako když bičem mrská - zvuk je rychlý, konkrétní a razantní. Drží s příkladnou suverenitou pohromadě i v dynamických špičkách Coplandovy "Gun Battle" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139), nepostrádá příkladnou sílu a důraznost a hlavně dynamicky funguje už při nízkých poslechových úrovních, kdy s jistotou řídí jakékoliv reprosoustavy. Zvuk má přiměřený objem, nesnaží se vás zaplavit, ale naopak sází na výbušnost a autoritu.
Výtečná přehlednost a konkrétnost plodí i celkově velmi analytický, ale přitom ještě netechnicistní zvukový charakter. Třeba v "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) je skvělý pořádek, zvuk je perfektně poskládaný, rytmický a konkrétní, největší silou je vlastně nejen na poměry této kategorie excelentní transparentnost a pevnost, ta celková sebejistota prezentace. Třeba jemňounký cinkot činelů v pozadí je jasný a znělý, je snadné ho slyšet a má dlouhý, zřetelný průběh, aniž by na sebe zvuk poutal příliš pozornosti.
Dobrá separace kanálů a vůbec celkově mimořádně korektní návrh vám krom všeho výše zmíněného dá ještě jednu nejen pro danou kategorii nadprůměrnou kvalitu a sice prostorovost reprodukce. Třeba "Thus saith my Cloris brite" v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) byla vytažená z ozvučnic, prezentovaná s šířkou a hloubkou, s přirozenou lokalizací nástrojů, s důstojnými proporcemi a díky celkové homogennosti je to plastický, obklopující zážitek s příkladně pevnou stereo bází a vůbec celkovou přehledností na jedničku.
Ať jsme HINT 6 připojili do libovolné kombinace elektroniky a reprosoustav, vždycky přinesl jeden vjem - jakési "srovnání" a "uspořádání" všeho dění. Třeba "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) nebyla v žádné z kombinací vysloveně muzikální, ale Parasound hraje příkladně neutrálním způsobem, hudba má "hlavu a patu", rytmus, drajv, excelentní energii a výbušnost nebo celkovou smělost, díky čemuž působí hudba autenticky, živě a přesvědčivě.
Integrovaný zesilovač Parasound HINT patřil k tomu nejlepšímu, co jste si mohli v cenové hladině kolem 100 000,- Kč koupit. Příkladně vyrovnaný, příkladně čistý, příkladně autentický. Po následném zlevnění to pak byl vyslovený trhák. Aktuální nástupce HINT 6 se staví do pozice o kategorii výše, byť v reálu jde spíše o dotažení drobností - nicméně stále má všechny výše zmíněné kvality, stále je to vynikající stroj, kterému ve třídě do 100 000,- není co do autenticity, přesnosti a detailnosti prakticky rovno. A navíc i HINT 6 prošel oním razantním snížením ceny o téměř 20%, takže jde o prakticky neodolatelnou nabídku. Navíc až netradičně široká konektivita, absolutně neobvyklá možnost doladit si chování třeba ve 2.1 systému nebo tam, kde chcete do budoucna připojit koncový stupeň, to všechno dělá z HINT 6 úžasně univerzální přístroj, který v jednom šasi obsáhne ve velmi exkluzivní kvalitě všechno, co můžete pro vynikající poslech hudby potřebovat. HINT 6 patří do kategorie strojů, u nichž už neřešíte "jak" budete poslouchat, ale jenom "co"...
KLADY
+ pevný a velmi konkrétní zvuk
+ technicky brilantní a vyrovnaná reprodukce
+ konektivita
+ energie
+ výtečná regulace hlasitosti
ZÁPORY
- nic, snad jen na první pohled příliš malé odlišení od původního HINT
Recenze převzata z portálu Hi-FI Voice, autor Daniel Březina