Jméno Parasound má v oboru reprodukce zvuku svůj....inu, zvuk. I proto není překvapující, že výrobky této značky najdete třeba v referenčních systémech studií jako jsou Pixar, Lucasfilm nebo třeba Capitol Records. A to Parasound nemá žádnou "profi" divizi, ale dodává pro toto nasazení přesně stejné modely, jaké si můžete reálně koupit i vy. Nejnověji má firma v nabídce inovované zesilovače, jejichž označení končí symbolem +.
Tak byl "oprášen" i model A21, respektive dnes tedy A21+ - na první pohled zůstal vlastně identický, prostě velký koncový stupeň od Parasound. Přes 32 kg hmoty je vtěsnáno na půdorysu 44,8 x 54,6 cm a ve výšce 19,7 cm. Účelně pojatý přístroj zdobí vpředu mírně klenutý hliníkový panel s minimem prvků - vlastně je tu jen označení značky a typu, v prohlubni v dolní části panelu se nachází vlevo jen spínací tlačítko, uprostřed dvojice diod, informujících o aktivním stavu obou kanálů a v pravé části dioda, která informuje o případném přehřátí.
Boky i horní kryt přístroje jsou určeny pro maximálně efektivní chlazení - boky totiž tvoří hustá síť žeber, horní kryt je zase bohatě perforovaný. Zadek přístroje pak maximálně odpovídá tradiční představě velkého koncáku - přispívají k tomu mimo jiné i mohutná madla pro snazší manipulaci.
Není to samozřejmě ale jenom jimi, je to i celkové pojetí zadní části. Jednak je celý zesilovač pečlivě symetricky organizovaný podle středové osy, jednak je tu cítit pečlivost i v jednom každém detailu. V horní části najdete vstupní konektory - je tu symetrický XLR i nesymetrický RCA konektor, ten aktivní volíte malou páčkou mezi nimi. Další cinch funguje jako linkový výstup a umožňuje kupříkladu řetězení koncových stupňů ve složitějších systémech. Každý kanál pak má vlastní potenciometr, kterým lze jemně upravovat zisk třeba při nesymetrické pozici reprosoustav. Mezi těmito bloky konektorů se nachází další dvoupolohová páčka, tentokráte sloužící k přepnutí režimu mezi klasickým a můstkovým, kdy se z A21+ stane monoblok.
Mohutné reproterminály s křídlovými maticemi umožňují perfektní připojení jakéhokoliv kabelu. Po jejich pravé straně je mohutný kolébkový vypínač nad klasickou zásuvkou, po straně levé je celý blok prvků, jimiž můžete nastavit chování zesilovače při spínání. Lze nastavit automatické spínání signálem (a ještě k tomu jakou úrovní signálu zesilovače sepnete), případně běžné spínání tlačítkem na přední straně nebo sepnutí 12V spouští přes 3,5 mm jack; druhý identický jack šíří spínací signál k dalším přístrojům.
Uvnitř zesilovače je zapouzdřený opravdu mohutný 1,3 kVA toroidní transformátor, doplněný o čtveřici neméně velkých filtračních kondenzátorů s celkovou kapacitou 108 000 uF (o zhruba 1/3 více, než měl předchozí model). Obvodové řešení zesilovače je plně symetrické, prosté kondenzátorů v signálové cestě a navrhl ho John Curl.
Jsou tu celkem tři nezávislé napájecí zdroje, vstupní část je osazena JFET, řídící část MOSFET a na výstupu je na každém kanálu 8 párovaných 60 MHz bipolárních tranzistorů, každý schopný dodat 15 A.
Zesilovač umí dodat poctivých 300 Wattů do 8 ohm ve třídě A/B a 500 Wattů do 4 ohm, v můstkovém zapojení pak dosahuje výkonu 1 000 Wattů do 8 ohm. A21+ je hodně otevřený směrem do třídy A, takže relativně velká část domácího poslechu v prvních Wattech probíhá v čisté třídě A. Když je to potřeba, umí Parasound dodat až 60 Ampér.
Výrobce specifikuje frekvenční odezvu 5 - 100 000 Hz (0 / -3 dB), v audio pásmu 20 - 20 000 Hz pak je tolerance (0 / -0,25 dB). Hodnota THD se drží pod úrovní 0,1% při plném výkonu a při "běžných úrovních" (jak to Parasound specifikuje) pod 0,03%. Odstup signálu a šumu je lepší než 115 dB. Tlumící faktor dosahuje hodnoty 1 100.
Koncový stupeň Parasound A21+ jsme poslouchali v ostravském Studiu Špalíček, kde hrál zesilovač s předzesilovačem Parasound P6 ze stejné stáje, ale mimo to třeba i s PS Audio DirectStream Memory Player / DirectStream DAC a Bluesound Node 2i. Srovnávali jsme také s modely Parasound A23, s D´Agostino Progression Mono nebo McIntosh MC611, poslouchalo se přes GoldenEar Triton One, Triton Two+ a Triton Three+ nebo Bowers&Wilkins 802 D3 a 803 D3. K dispozici byl i REL Carbon Limited a kompletně bylo propojeno přes kabeláž Cardas Beyond a Clear spolu s napájecí lištou Cardas Nautilus.
Parasound obecně a modely navržené Johnem Curlem obzvláště jsou známé tím, že mají výtečně spořádané chování, byť lehce přímočaře nepřikrášlené. A21+ se zdál od prvních hlubokých tónů "No Sanctuary Here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay | 03-14) neméně klidný a samozřejmý, servírující bas kulatý, konkrétní, broukající a v adekvátním, realistickém objemu. V jakékoliv kombinaci, s jakýmikoliv reprosoustavami cítíte, že zesilovač je jistý v kramflecích a umí "podržet". Zvuk je hodně pevný, hodně soustředěný a razantní, žádná nadýchanost, žádná vřelost, prostě kontrolovaný a přesný bas s jistotou, která ani v této cenové hladině není nic samozřejmého.
I ve středním pásmu je kontrola nejen vzhledem k cenovce vlastně obdivuhodná - vokál Sophie Zelmani v "How it feels" ("Dali CD Vol. 3" | 2012 | Dali | 280939) byl pevný a znělý, jasný a až přítomný a přesto díky své přesnosti a čistotě zněl dostatečně jemným, vstřícným způsobem, prostý ostrosti a jakéhokoliv technického nádechu, který se přeci jen v minulých generacích u Parasound zaslechnout dal. Koncový stupeň si udržuje čistotu a konkrétnost napříč připojenými reprosoustavami, hraje stále svěže a energicky, s jistotou, nicméně bez přikrášlování, tak nějak napřímo a přesně tak, jak to nahrávka a předřazená elektronika dovolují. Jak bylo ale řečeno, je znát, že autenticita už se (tolik) nepojí s nekompromisností.
Na danou třídu vysloveně vynikající čistotu a jistotu předvádí koncový stupeň také v podání činelů v "Hello Dolly" Jerryho Hermana ("Jazz Masters Vol. 4" | 2017 | STS Digital | STS-6111166). Ani tady nenajdete žádné přibarvení, zjemnění nebo naopak zdůraznění - cinkot je přímý, ale přesto neagresivní, čistý a jasný a přesto nenacinkaný a konkrétnost, separace a kontrola jsou precizní a přesto netechnické. Je to vlastně s ohledem na cenu skvělá úroveň.
Také dynamikou je A21+ povážlivě dobrý - už z technických parametrů je zřejmé, že energie bude mít zesilovač více než dost, ale teprve tváří v tvář skutečnosti, třeba údernosti, razantnosti a jednoduše celkové dynamičnosti perkusí v "Kote Moun Yo?" Markuse Schwartze a Lakou Brooklyn ("System Solution" | 2019 | Nordost) musíte v dané cenové třídě složit A21+ poklonu. Má jistotu, má přehled, udrží jakýkoliv dynamický nápor a neztrácí na sebevědomé samozřejmosti a i tady je zvuk jaksi bez okázalosti realistický, studiově upřímný (jak je u Parasound zvykem), ale přitom dostatečně nenásilný, aby vás nechal hudbu opravdu vychutnávat.
Ke stížnosti není důvod ani v oblasti transparentnosti, čistoty a rozlišení, které zesilovač nabízí. Tím, kolik detailů a jak jasně a konkrétně vylovil z "Nativity Carol" Johna Ruttera ("First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD), se dal směle porovnat i s dražší konkurencí. Čistota a transparentnost bez náchylnosti k nepříjemné tvrdosti a strohosti jsou velkou devizou zvuku nového modelu, vystaví hudební zážitek s velkou sebejistotou a velkou přehledností, zpěv je srozumitelný a v celé skladbě panuje zřetelná pevnost a utažená realističnost.
Nějaké vychloubání nenabízí Parasound ani ve Stingově "Englishman in New York" ("Die Perfekte Räumlichkeit" | 2010 | stereoplay | 10-10). Nemáte pocit, že by na vás hudební scéna vyskočila a stalo se něco zázračného, ale celkově učesaný a disciplinovaný zvuk funguje i tady, nástroje mají pevné místo a není tu ani stopy po chaotičnosti, hlas je korektně předsazený a všechno je realisticky velké, stereo báze nemá tendenci "plavat" a vůbec máte pocit, že je tu správná kontrola po všech stránkách.
V nahrávce Smetanova cyklu "Má Vlast" od London Symphony Orchestra pak tím, jak přesvědčivě udržuje A21+ pořádek, nechává vyniknout kvalitu hry špičkového orchestru i kvalitu nahrávky. Stejně pevně a konkrétně si poradí s jemnými a tichými pasážemi i s dynamickými špičkami, aniž by se zvuk blížil nějakým nervózním projevům. Je to až překvapivě pokojná reprodukce, sebevědomá a přesná, relaxovaná, ale také nepřikrášelná, takže hezká nahrávka je skutečně hezká a mizerná bude....mizerná.
Parasound A21+ je ve své inovované podobě stále technickým nástrojem par excellence, je to zhmotnění toho, co by měl být velký a silný koncový zesilovač s neutrálním zvukem. Navíc svou sílu, svou přesnost, svou nepřibarvenou konkrétnost a stabilitu nabízí Parasound za cenu, která je stejně racionální a přesná jako zesilovač sám. Pokud tak chcete přístroj, který v podstatě jedna ku jedné vezme příchozí signál, zesílí ho a v kultivované, leč puristicky autentické podobě jej protlačí v podstatě téměř jakýmikoliv reprosoustavami, A21+ stojí za pozornost a jediným "ale" zůstává fakt, že se stejným nadhledem, jako rozkryje krásu hudby, upozorní i na nedostatky kdekoliv v řetězci a nahrávce.
KLADY
+ energie, síla, autorita
+ čistota
+ dobrá cena za takový výkon
+ autenticita
+ dynamika
ZÁPORY
- je to přímočarý a "rovný" zvuk, který nic nepředstírá a vyžaduje tak pečlivý výběr sestavy
Recenze převzata z portálu Hi-FI Voice, autor Daniel Březina