Dítě pracovitosti a nápaditosti Franka McIntoshe netřeba představovat - ve světě získala tato elektronika mimořádný status, ať už za tím je skutečnost, že jako jedna za mála nabízí skutečně kompletní sortiment audio-video zařízení, nebo třeba to, že kombinaci tyrkysové, zelené a černé, která jí symbolizuje, prostě musíte buď zbožňovat, nebo z duše nenávidět. McIntosh by se pak dal z celosvětového pohledu nazvat čímsi jako "stylovým high-endem". Právě proto nepřekvapí "čuch" firmy na to, co by měla vyrobit a právě proto by měl vážně brán i "integrovaný gramofon" MTI100.
Jak už název napovídá, jde o zařízení, které v jednom trochu neobvykle vypadajícím šasi kombinuje klasický integrovaný zesilovač s gramofonem. Aktuální popularita vinylů i mezi lidmi, kteří mají k ortodoxní audiofilii opravdu hodně daleko, byla patrně tím hlavním motivem, proč nabídnout styl "vše v jednom", ale na úrovni hodné americké značky.
A je pravda, že je tu vlastně všechno, co McIntosh dělá McIntoshem - nízké šasi na poměrně robustních nožkách (s rozměry 48,9 cm na šířku, 17,2 cm na výšku a 35,6 cm do hloubky) zdobí vpředu mohutný firemní znak s typickým gotickým fontem, na vrchní straně hliníkového těla je - tak jako u firemních gramofonů - přisazen skleněný plán a z něj teprve ční všechny další prvky.
To znamená na horní straně samozřejmě hlavně hliníkový talíř gramofonu a hliníkové raménko, které vizuálně doplňuje mimořádně sytou zelení podsvícená dvojice elektronek 12AX7 v ochranných klíckách. Na druhé straně jsou pak charakteristické firemní ovladače, jeden pro hlasitost, druhý pro přepínání vstupů (ty pak indikuje jen jemný svit diody pod skelněným panelem). Vzadu pak vykukuje čep integrovaného motorku, pohánějícího více než tříkilový talíř přes klasický řemínek (mimochodem motorek a talíř, ale vlastně i raménko notně připomínají produkci americké firmy VPI...).
Na konci raménka je osazena MM přenoska Sumiko Olympia v provedení s modifikovaným hrotem. Nejde o nijak high-endovou přenosku, na druhou stranu je na ni gramofon kompletně seřízen a není tedy potřeba se mu po instalaci nijak složitě věnovat - i tím je jasně definováno, pro koho vlastně je takový produkt určený.
Pohled zezadu odhalí několik konektorů, jejichž skladba dále podtrhuje lifestyle zaměření MTI100. Je tu totiž třeba i anténka bluetooth vstupu, kterou však doplňuje optický i koaxiální digitální vstup a jeden pár analogových vstupních cinchů. Výstupní konektivita je téměř stejně bohatá - je tu výstup na subwoofer, doplněný o zmůstkovaný pre-out a vstup přímo do koncového stupně. To umožňuje třeba zapojení procesoru prostorové akustiky, ale také třeba dalšího koncového stupně nebo naopak jiného předzesilovače (třeba toho z domácího kina), ačkoliv pravděpodobnost takto konstruované sestavy bude u MTI100 limitně blízká nule, protože by ztratil kouzlo kompaktnosti. Je tu pak ještě dvojice firemních reproduktorových terminálů a napájecí zásuvka, ačkoliv v nějaké kombinaci snad může být zajímavá i dvojice 3,5 mm jacků pro spouštění externích zařízení.
Uvnitř pak pracuje poměrně snaživě rozdělená elektronika - je tu přenoskový předzesilovač ve vlastním stínícím boxu, je tu sekce předzesilovače s oněmi elektronkami a je tu zvlášť usazený koncový stupeň, využívající moduly pracující ve třídě D. Samostatnou sekci pak tvoří i sluchátkový zesilovač, který má svůj 6,3 mm výstup na předním panelu.
Zesilovač na výstupu umí dodat 50 Wattů na kanál do 8 ohm, respektive 80 Wattů do poloviční zátěže. Ačkoliv to v tomto segmentu patrně není zase tak směrodatné, "integrovaný gramofon" MTI100 nabízí frekvenční rozsah 20 - 20 000 Hz, tlumící faktor 200 pro osmiohmovou zátěž, celkové harmonické zkreslení lepší než 0,5% a odstup signálu a šumu 75 dB pro gramofon, respektive 90 dB pro linkové vstupy. To jsou, řekněme, standardní parametry, které neoslní.
McIntosh MTI100 jsme poslouchali v akusticky precizní prezentační místnosti dovozce, kde jim společnost dělaly z reprosoustav třeba Sonus faber Sonetto I, Sonetto III a Sonetto VIII, ale také Bowers&Wilkins 802 D3 a další. Zkoušeli jsme spojení s McIntosh MCD600 v roli transportu, porovnávat jsme mohli s gramofon McIntosh MT10. Zkoušeli jsme také spojení s koncovými stupni McIntosh 1.25KW. Napájeno bylo filtrem od InAkustik - AC-3500P, propojeno kabeláží InAkustik AIR.
Linka baskytary v "Heavy Duty Judy" Pierrejean Gauchera ("Zape Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001) byla poněkud měkčí ve svých konturách, spíše rozvláčná a objemná, než utažená a konkrétní. Čitelnost je i tak slušná a tóny už jsou oddělené jeden od druhého. Bas není hučící plochou, má strukturu a je tvárný, nicméně sází hlavně na to, abyste cítili váhu hlubokých tónů, jejich výraznost a v základu by se charakter s dotekem vřelosti a měkkosti dal určitě dobře popsat jako již dospělá verze toho, jak si běžně pamatujeme ten "analogový feeling". Na výsledné měkkosti a jisté hebkosti je hodně cítit vliv přítomných elektronek.
Střední pásmo a konkrétně třeba vokál LP v její "Muddy Waters" ("Lost on You" | 2017 | Vagrant | 538284881) už pak působil kompaktněji a konkrétněji, jaksi soustředěněji. I tady vnímáte, že gramofon se snaží nabídnout plný, bohatý a energický zvuk, ale není to na úkor čistoty - ta je pěkná, hlas je dobře srozumitelný, vyznívá bez stresu a je příjemné ho poslouchat. Integrovaný gramofon dokonce na sykavkách zahraje tvrdě a výrazně, byť vyslovenou ostrost bezpečně skryje hřejivý dotek lampiček.
Že přestože McIntosh MTI100 sice možná hraje "do hezka", ale přesto technicky patří do vyšších hi-fi sfér, o tom nás přesvědčila schopnost tohoto zařízení nechat zaznít i letmé doteky paličky a činelu v Caveově "People Ain´t No Good" ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V). Cinkot možná není ještě tak úplně high-endově samozřejmý a výrazný, ale už slyšet je, neutápí se pod vrstvami ostatních nástrojů. Přes skromnější objem ale McIntosh dokázal nabídnou linku čitelnou a poměrně pěkně barevnou, jakoby podtrženou harmonickým vlivem elektronek.
Moc pěkná a živá "Modul 29_14" od Nik Bärtsch´s Mobile ("Continuum" | 2016 | ECM | 476 4790) ukázala, že MTI100 je naladěn na živý, razantní, energický přednes, hudba pocitově solidně šlape kupředu, byť dynamicky z řady sronvatelných sestav (tedy dejme tomu kombinace integrovaného zesilovače, phono předzesilovače, gramofonu a D/A převodníku v podobné celkové ceně) rozhodně nijak nevyčnívá, je to prostě slušný standard. Sází ne na svižnost a kdovíjaký důraz, ale spíše na měkkou poddajnost, pružnost a jakousi robustnost s kapkou efektu.
Také rozlišení, jak ukázala spletitá "Take a breath" Davida Gilmoura ("On An Island" | 2006 | Parlophone | 0946 3 55695 1 3), patří k dobrému standardu, ale pečlivě sladěná sestava jednotlivých komponentů bude mít větší potenciál. Nicméně na "all-in-one" koncept takto originálního stylu si v praxi nelze stěžovat - nástrojové linky jsou oddělené a zvuk je pevný, má konkrétnost a díky energickému šmrncu prostě nebudete nijak zvlášť pátrat po jemných nuancích a dozvucích. MTI100 zjevně necílí na audiofilské publikum, žádající maximální autenticitu, ale na ty, kteří chtějí intenzivní hudební zážitky.
Vnímání prostoru v nahrávce "Blac" Sylvaina Chauveaua ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) pak bylo dobré, McIntosh dokázal poslechovou místnost poměrně dost zaplnit, dal klavíru solidní proporce a také vzdušnost byla pěkná.
I trochu "hrubá" nahrávka jako je "Nightcall" z desky "Outrun" (2013 | Record Makers | LC-15765) od Kavinského vyzněla v podání MTI100 zábavně. Zejména díky skvělému podání rytmiky, díky tomu, jak energicky hudba šlape a jak všechna ta síla vyznívá příjemně v kombinaci s hřejivým, ale nijak dominujícím nádechem elektronkové pohody. Je to zvuk už pěkně čistý, pěkně čitelný a přitom bezkonfliktní, neotravný a neúnavný bez ohledu na to, jakou desku na talíř položíte.
McIntosh se za dlouhé dekády své existence přeměnil z ryze audiofilského výrobce na značku, která má ve světě jen minimum konkurence z pohledu toho, že nabízí skutečně kompletní audio systémy hi-fi a high-end třídy a to doslova od zásuvky po reprosoustavy. McIntosh se také nestydí kombinovat vysokou zvukovou úroveň s koncepty, které dobře zapadají do moderních domácností, do světa, kde snadná dostupnost zážitku má obdobnou váhu, jako jeho kvalita. Mnozí se mohou konceptu integrovaného gramofonu smát, ale kombinace digitálních zdrojů s čím dál tím populárnějším vinylem je zjevně přesně tím, co současný neaudiofilní, ale přesto náročný uživatel chce. Připočtěte výrazný design, skvělé materiálové zpracování a fakt, že to skutečně hraje jako dobré vyšší hi-fi se vším všudy a máte v MTI100 produkt, který stojí za to si poslechnout a ochutnat, co všechno dovoluje moderní technika v dobré kvalitě vtěsnat na tak malou plochu.
KLADY
+ mimořádně originální koncept
+ skvělé provedení
+ všestrannost
+ zábavný, energický přednes
ZÁPORY
- bas by mohl být konkrétnější a pevnější
- nikde není přehledně zobrazená hlasitost
Recenze převzata z portálu Hi-FI Voice, autor Daniel Březina