Není patrně v oboru high fidelity nic moc klasičtějšího (a toho ostrovního obzvláště), než kompaktní regálovka. A není snad světově známějšího výrobce takových, než je Bowers&Wilkins - největší britský producent hi-fi audio techniky a jeden z největších i v měřítku celosvětovém. Po dekádách výroby puristických stereo produktů se v 21. století odhodlala firma udělat zářez i v lifestyle segmentu, kde se jí to povedlo zejména s bezdrátovými reproduktory typu Zeppelin.
Pod křídly nového majitele a po několika letech vývoje firma oba směry svého portfolia zkombinovala - v rámci nové platoformy Formation představila bezdrátové regálovky Duo.
Na první pohled je patrné, že Formation Duo patří do katalogu B&W - notně totiž připomínají osmistovkovkovou sérii, respektive model 805 D3, D3, krycí mřížky jsou ale modernější a neodnímatelné (jejich tvar vychází z automobilových modelů firmy). Prakticky jsou Formation Duo zakulacené, mimořádně designově čisté a bez diskuse velmi současné. Oproti klasickým hi-fi produktům značky se Duo liší na první pohled tím, že povrch je matný, tvary organičtější a ozvučnice je rozdělena do čtyř segmentů (a nic není samoúčelné).
Charakteristický je tweeter uložený v samostatné tlumené ozvučnici, zapuštěné do horní stěny. Ozvučnice pro středobasový měnič je rozdělená na přední a zadní část, ty k sobě "zaklapnou" v přiznané spáře. Obě poloviny jsou spojené pružným materiálem a nežádoucí vibrace, které vznikne v jedné polovině se vlastně poměrně efektivně odbourá v polovině druhé. Čtvrtým samostatným segmentem je základna, kopírující tvar ozvučnice. Na ní jsou umístěné ovládací prvky včetně regulace hlasitosti a uvnitř také tepe optimalizovaný zesilovač o výkonu 2x 125 Wattů (tj výšky mají po většinu času svůj garantovaný výkon a středobas svůj, byť DSP dynamicky energii přesouvá směrem ke středobasu, když přijde na složitější pasáže).
Jediným přípojným bodem je vanička ve spodní části, v níž se nachází opět jenom ethernetový konektor a napájecí dvoupólová zásuvka. Otvor pak mimochodem navazuje na otvory ve stojanu, takže instalace - tak jak je žádoucí u designového produktu této kategorie - může být bez viditelné kabeláže.
Svými rozměry patří Formation Duo mezi klasické regálovky - 10,6 kg váhy, 39,5 cm výšky, 19,7 cm šířky a 30,5 cm hloubky nebudou žádnými dominantními prvky ani v malých prostorách.
Výškám je vyhrazena 2,5 cm uhlíková kopulka, která vychází z technologií vyvinutých pro novou sérii 700, středobasový kónus o průměru 16,5 cm používá materiál Continuum, který je známý dokonce z ještě vyšší řady 800. Oproti ní je ve Formation Duo použit ještě silnější magnet. Zajímavé je použití uzavřených ozvučnic a přesto - pochopitelně díky intenzivní práci DSP - neuvěřitelný frekvenční rozsah 25 - 33 000 Hz.
Ti, kteří pak přeci jen chtějí mít i jiné možnosti, než jen bezdrátový streaming hudebních dat, připravili v B&W nevelkou krabičku jménem Audio, která to řeší. Na základně měděné barvy jsou ovládací prvky, horní kolmá plocha je členitá a zapadá do moderního konceptu přístrojů. Krabička v zásadě řeší propojení jakéhokoliv klasického systému s platformou Formation, ale umí to samozřejmě i opačně, protože uvnitř je nejen D/A převodník, ale i A/D převodník, pracující v rozlišení 24 bit / 96 kHz.
Pod stříškou zadní části je krom napájecí zásuvky i ethernetový konektor (tedy stejná výbava, jako mají i ostatní produkty), doplňuje je ale to důležité - cinchový analogový vstup a optický vstup digitální, po pravé straně koaxiální digitální výstup a výstup analogový. Pokrýváte tedy snadno všechny důležité formy vstupů a výstupů, které propojí moderní svět s tím tradičnějším - největší využití patrně nastane u gramofonů (tedy ne že by Audio v sobě měl zabudovaný phono předzesilovač - vstup je linkový a phono musíte mít externí).
Formation Duo mají být ale mimochodem také vybaveny řadou mikrofonů, které jsou zatím neaktivní a v rámci rozvoje Formation série (respektive hlavně její softwarové části) jsou v plánu třeba i možnosti typu automatizované kalibrace v rámci domácí akustiky (trochu po vzoru té z nové řady subwooferů jako je DB3D) a další a další věci.
Nejdůležitější a nejzajímavější je nicméně ona samotná platforma Formation, na níž do budoucna hodlá Bowers&Wilkins nabídnout ještě mnohem širší portfolio lifetylových výrobků s hi-fi / high-endovými prvky. Celý koncept se totiž svým zaměřením na absolutní jednoduchost obsluhy a automatizované nastavení jasně oslovuje právě ty, pro které kupříkladu BOSE nepředstavuje dostatečnou prestiž a ani Bang & Oflusen kupříkladu nestačí zvukově, ač právě nenáročný komfort soužití s produkty dánské značky je jednou z met, kterou má platforma za cíl dobýt.
A nutno říci, že se to daří. Systém Formation totiž skutečně pracuje naprosto samozřejmě, intuitivně a bez vyžadování jakékoliv hlubší snahy od uživatele. Na druhou stranu, není to ani rozhraní, jímž by si - navzdory mimořádnému potenciálu a schopnostem - nadšený audiofil mohl "hrát" se zvukem dle libosti. Důležité je, že Formation pracuje primárně bezdrátově a právě na stabilitu a sílu spojení bylo vynaloženo při vývoji nejvíce sil. Ačkoliv se produkty Formation připojí k vaší Wi-Fi, používají ji výhradně k prvotní akvizici audio signálu - všechno ostatní probíhá interně na síti typu mesh (což značí to, že každé zařízení komunikuje s každým dalším v dosahu a průběžně se tedy optimalizuje signálová cesta na ta momentálně nejsilnější a nejrychlejší spojení; je tu celkem šest komunikačních antén - pár pro každý typ datové komunikace). Audio signál je načten do malé vyrovnávací paměti (ačkoliv třeba při spouštění není patrná žádná prodleva), aby byla zajištěna precizní synchronizace všech zón / zařízení. To znamená žádné zpoždění, žádný pocit ozvěny při přecházení mezi zónami. Veškeré zpracování audio signálu pak probíhá v rozlišení 24 bit / 96 kHz (jakkoliv je to omezení dané jen softwarem a v dalších fázích rozvoje, pokud se Formation ukáže stabilní a rychlý s tímto rozlišením, by mělo být "odemčeno" rozlišení až 24 bit / 192 kHz, na které je dimenzován hardware).
Nedílnou součástí platformy Formation je také aplikace, ve které jednoduše přidáte jednotlivé zóny, do nich jednotlivé přístroje a můžete je libovolně spojovat, rozpojovat, nastavovat a třeba regulovat hlasitost. Nejsou tu žádná delikátní nastavení nebo všemožné sofistikovanosti, vše funguje plně automaticky.
Připojení do rodiny produktů Formation pak patrně povětšinou budete využívat přímo pomocí funkcí typu Play To z aplikací - jedno zda půjde o TIDAL, Spotify či jiné podobné. Stream z domácích úložišť (tedy nejen ten) pak zajistí protokol AirPlay 2. Můžete také využít pohodlí Bluetooth spojení s aptX HD, pokud chcete. Náročnější posluchač pak může využít i plnou kompatibilitu s knihovnou Roon.
Formation Duo jsme mohli poslouchat v pečlivě upravené poslechovce dovozce, kde jsme krom síťového rozhraní používali modul Audio pro připojení gramofonu McIntosh MT10 s phono předzesilovačem McIntosh MP1100 nebo CD přehrávače McIntosh MCD600. Ke srovnání byl krom ostatních produktů Formation řady k dispozici bezpočet variací na základě elektroniky McIntosh a reprosoustav Bowers&Wilkins.
Když přišla mohutná rána v úvodu "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2), možná neměla takový ten velký zvuk, velkou váhu jako z reprosoustav s velkým objemem, ale uvolněná kontrola ve velmi přiměřeném objemu, nenásilnost a samozřejmost je působivá. Zvuk je zcela záměrně naladěný trochu do teplejšího tónu (ale skutečně jen trochu) a separace tónů stejně jako barva tónu v basovém spektru se blíží k high-endovému segmentu a výsledek je plně srovnatelný s klasickým dobrým hi-fi.
Stejné přirovnání pak platí i pro střední pásmo, kde třeba vokál Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) zněl se solidní plasticitou, dobře prokreslený a v přiměřeném, realistickém objemu - reprodukce je solidně čistá, díky onomu doteku vřelé příjemnosti vás neotráví ani říznější sykavky v nahrávce, protože je pod jemnějším tónem celkového ladění prostě nebudete vnímat jako ostré, ač pocit výraznosti jim zůstane. Je tu také na lifestylový segment obdivuhodná transparentnost a velmi solidní svižnost, byť tu není takový ten pocit fyzičnosti.
Vysokotónový reproduktor se pak nebojí si přisadit a ozvat se, cinkot činelů a vibrafonu v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01/10) byl zřetelný, rychlý a pěkně čistý, lehce dominantní, ale ne přehnaně, aby zvuk byl nacinkaný. Formation Duo tu ukázaly velmi solidní hi-fi standardy a dobré rozlišení i přesto, že tu nejsou ty nejjemnější delikátní detaily.
Co pak rozhodně výtečné je, to je dynamika - přesné a kontrolované řízení středobasu zesilovačem s dostatečným výkonem, velký výkmit membrány při zachování malého zkreslení pomáhá nejen hloubce, ale také výbušnosti a celkové dynamičnosti. Tak i z malých ozvučnic třeba "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) s paletou elektronických zvuků šlape s velkou parádou. Zvuk byl důrazný, razantní a energický, ačkoliv stále zůstával spíše trošku poklidnější, nijak splašený nebo snad efektně rozmáchlý. A přesto si dobře užijete ticho v pauzách (protože šum je tu slovo prakticky neznámé), stejně jako kontrolovaný výbuch energie vzápětí. Navíc obé bez pocitu, že by se do toho Formation Duo musely nutit.
"A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) ukázala, že přes vší péči a preciznost kontroly přes DSP nejsou Formation Duo analytické nástroje. A je to zcela záměrné ladění, díky kterému můžete poslouchat vlastně i poměrně mizernou nahrávku bez pocitu otravnosti. Faktem ale je, že Formation Duo pořád patří i přes onu neanalytičnost k dobře a organizovaně hrajícím reprosoustavám, které mají slušný detail někde na úrovni skutečně dobrého hi-fi. Pořád jsou to Bowers&Wilkins vyšší třídy a tomu celkové rozlišení, byť lehce zjemněné sametovým dotekem, prostě odpovídá.
Prostor hudební scény v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) byla pěkně definovaný v pravolevém směru, ohraničený pozicí reprosoustav v prostoru a přece bez pocitu, že ozvučnice jsou součástí hudebního zážitku. Zvuk je posazený spíše dozadu, ale nástroje mají dobrou lokalizaci.
To hlavní u podobného segmentu je ale v konečném důsledku to, jak snadno se komponenty poslouchají - a právě z tohoto pohledu jsou Formation Duo (a tedy samozřejmě i Audio, kterýžto komponent nemá vůbec žádnou vlastní pozorovatelnou signaturu) mimořádně dobře naladěné pro ucho běžného člověka. "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) byla živá, bohatá v basové části, jasná ve vokálním spektru a znělá na výškách, celkově hladká a semknutá, neupozorňující na jednotlivosti a přesto dobře organizovaná a solidně čistá. Není to audiofilský high-end, který by se snažil o každou jemnůstku, ale příjemné hi-fi vysoké kvality to rozhodně je.
Formation Duo (a vlastně celý rodina komponentů Formation) se sice hlásí k high-endové tradici Bowers&Wilkins vizuální i technickou stránkou, ale zjemňují celkový typický firemní zvukový charakter lehkým dotykem sametovosti a vřelosti, takže bez ohledu na přehrávaný materiál zůstává přednes kultivovaný a "snadný". Tak jak moderně Formation Duo vypadají a zní, tak moderně přistupují (a opět je to vlastnost komponentů Formation obecně) k přehrávání hudby - pro toho, kdo chce svou hudbu snadno dostupnou, bezchybně a stabilně tekoucí v jednom i více prostorů, nezávisle i společně napříč místnostmi a především v prémiové kvalitě (či jak jinak to nazvat), proto toho jsou Formation parádním řešením. Navíc i ze zcela objektivního hlediska lze říct, že Formation Duo fungují zhruba na úrovni hi-fi sestav rámcově stotisícové kategorie co do čistoty, detailnosti nebo dynamiky a to je na aktivní kompaktní systém zjevně lifestylového ducha hodně solidní výsledek.
* poznámka k měření - měření frekvenční odezvy nebylo možné provést, protože při jediném možném připojení přes rozhraní Audio se projevuje zpoždění signálu při jeho kládání do vyrovnávací paměti a tím není možné aplikovat standardní měřící proceduru, která pracuje v reálném čase
KLADY
+ plnohodnotný kvalitní hi-fi zvuk
+ stabilita platformy s perfektní synchronizací
+ rozhraní Audio umožňuje komfortní stream analogových zdrojů
+ stylový design
+ neuvěřitelný basový rozsah (díky skvěle naladěnému DSP)
+ srovnatelné s klasickými hi-fi sestavami stotisícové třídy
+ dynamika
ZÁPORY
- některé zajímavé funkce přibudou teprve v budoucnu
- rozhraní Audio neumí rovnou číst data z disků
Recenze převzata z portálu Hi-FI Voice, autor Daniel Březina