"Formation", to znamená anglicky "tvoření". Je to poměrně vystihující jméno nové řady Bowers&Wilkins, kteří s ní chtějí navázat na (spolu)utváření segmentu bezdrátových reproduktorů vyšší kvality, do kterého vytvořili nesmazatelný zářez svým modelem Zeppelin a jeho dalšími generacemi. O něco později pak B&W jako další "úlitbu" lifestyle světu uvedl třeba i soundbar Panorama, jeden z nejlepších (a upřímně i nejdražších) produktů svého druhu.
A nyní po letech a pod křídly nového majitele, který má k bezdrátovým technologiím blízko, uvádí v rámci platformy Formation soundbar jednoduchého jména Bar a subwoofer Bass (který ovšem souzní stejně dobře s jakýmkoliv produktem této série).
Formation Bar má mimořádně současné vizuální pojetí - je to v základu na obou koncích lehce se zužující trubka, rozdělená ale na povrchu černé látky mnoha lomenými plochami, čímž působí skutečně zajímavě, aniž by to překročilo díky rozumně malým rozměrům meze žádoucí pro doplněk jakým soundbar je. Konkrétně je to šířka 124 cm (takže Bar se hodí k 55" a větším obrazovkám), hloubka 10,7 cm a výška 10,9 cm; váha dosahuje 5,5 kg.
Neméně zajímavé je ale i technické pojetí - soundbar má vlastně tři nezávislé segmenty, vždy po dvou malých středobasech doplněných tweeterem. Jeden segment je pro levý, jeden pro pravý a jeden pro centrální kanál.
O nejvyšší tóny se stará dvojitá kopulka o průměru 2,5 cm, převzatá z aktuální série 600, na míru vyvinuté středobasy mají kónické membrány o průměru 6,5 cm, vyrobená ze skleněného vlákna. V každém segmentu jsou dva dedikované zesilovače, dodávající 40 Wattů výkonu ve třídě D (celkem jich je tedy šest).
Soundbar je možné (a optimální) přichytit ke stěně pomocí jednoduchého přípravku, směrem ke stěně se otevírá prostor s konektory, kterých ale není vzhledem k primární bezdrátovosti systému mnoho. Je tu dvoupólová napájecí zásuvka, ethernetový konektor (kdybyste nechtěli precizně fungujícímu bezdrátu přeci jen věřit) a nakonec je tu optický digitální vstup pro nejsnazší možné spojení s TV. Kupodivu tu není HDMI s podporou ARC, jak je u soundbarů běžné, nicméně optikou je snad už dnes vybavena každá nová TV.
Formation Bass má pak zajímavý soudkovitý tvar, dole lehce rozplácnutý (tím rozumíme pogumovanou podstavu, díky níž bezpečně drží na kýženém místě), po stranách ukončený dvojicí kovově se lesknoucích ploch. Klenutá část těla je rozdělena do podélných obdélníkových segmentů, čímž navazuje na tvarovou modernost ostatních produktů. Jeden z obdélníků není z látky, ale z kovu a je na něm základní párovací / spouštěcí / přepínací tlačítko. Subwoofer je příslušně lifestylovému konceptu pěkně kompaktní - s šířkou 44 cm, výškou 23,4 cm a hloubkou 24 cm patří ve světě subwooferu k malým, stejně jako s váhou 12,1 kg.
Měniče jsou uložené proti sobě, tak jak je to dobře známé třeba z PV1D (který se mimochodem zdá být poměrně blízkým duchovním předchůdcem tohoto modelu). Reproduktory mají 16,5 cm, pod kovovou plochou se ukrývá kónická membrána s mohutným poddajným závěsem.
Na zadní straně, nad prostorem pro napájecí kabel a ethernetový kabel (to opět jen pokud nechcete věřit perfektně fungující bezdrátové komunikaci), je bohatě tvarovaná plocha chladiče vestavěného zesilovače - i ten pracuje ve třídě D a dává poctivých 250 Wattů.
Formation Bar i Bass jsou ale mimochodem také vybaveny řadou mikrofonů, které jsou zatím neaktivní a v rámci rozvoje Formation série (respektive hlavně její softwarové části) jsou v plánu třeba i možnosti typu automatizované kalibrace v rámci domácí akustiky (trochu po vzoru té z nové řady subwooferů jako je DB3D)) a další a další věci.
Nejdůležitější a nejzajímavější je nicméně ona samotná platforma Formation, na níž do budoucna hodlá Bowers&Wilkins nabídnout ještě mnohem širší portfolio lifetylových výrobků s hi-fi / high-endovými prvky. Celý koncept se totiž svým zaměřením na absolutní jednoduchost obsluhy a automatizované nastavení jasně oslovuje právě ty, pro které kupříkladu BOSE nepředstavuje dostatečnou prestiž a ani Bang & Oflusen kupříkladu nestačí zvukově, ač právě nenáročný komfort soužití s produkty dánské značky je jednou z met, kterou má platforma za cíl dobýt.
A nutno říci, že se to daří. Systém Formation totiž skutečně pracuje naprosto samozřejmě, intuitivně a bez vyžadování jakékoliv hlubší snahy od uživatele. Na druhou stranu, není to ani rozhraní, jímž by si - navzdory mimořádnému potenciálu a schopnostem - nadšený audiofil mohl "hrát" se zvukem dle libosti. Důležité je, že Formation pracuje primárně bezdrátově a právě na stabilitu a sílu spojení bylo vynaloženo při vývoji nejvíce sil. Ačkoliv se produkty Formation připojí k vaší Wi-Fi, používají ji výhradně k prvotní akvizici audio signálu - všechno ostatní probíhá interně na síti typu mesh (což značí to, že každé zařízení komunikuje s každým dalším v dosahu a průběžně se tedy optimalizuje signálová cesta na ta momentálně nejsilnější a nejrychlejší spojení). Audio signál je načten do malé vyrovnávací paměti (ačkoliv třeba při spouštění není patrná žádná prodleva), aby byla zajištěna precizní synchronizace všech zón / zařízení. To znamená žádné zpoždění, žádný pocit ozvěny při přecházení mezi zónami. Veškeré zpracování audio signálu pak probíhá v rozlišení 24 bit / 96 kHz (jakkoliv je to omezení dané jen softwarem a v dalších fázích rozvoje, pokud se Formation ukáže stabilní a rychlý s tímto rozlišením, by mělo být "odemčeno" rozlišení až 24 bit / 192 kHz, na které je dimenzován hardware).
Nedílnou součástí platformy Formation je také aplikace, ve které jednoduše přidáte jednotlivé zóny, do nich jednotlivé přístroje a můžete je libovolně spojovat, rozpojovat, nastavovat a třeba regulovat hlasitost. Nejsou tu žádná delikátní nastavení nebo všemožné sofistikovanosti, vše funguje plně automaticky.
Připojení do rodiny produktů Formation pak patrně povětšinou budete využívat přímo pomocí funkcí typu Play To z aplikací - jedno zda půjde o TIDAL, Spotify či jiné podobné. Stream z domácích úložišť (tedy nejen ten) pak zajistí protokol AirPlay 2. Můžete také využít pohodlí Bluetooth spojení s aptX HD, pokud chcete. Náročnější posluchač pak může využít i plnou kompatibilitu s knihovnou Roon.
Formation Bar jsme zkoušeli v demonstračních prostorách dovozce, kde byl - už kvůli velikosti místnosti - podpořen subwooferem Bass. Bez něj stále může být funkčním řešením v menších prostorách, ale plnokrevné filmové efekty přeci jen Bass chtějí. Srovnávali jsme třeba s Formation Wedge nebo Formation Duo a dalšími včetně velkého domácího kina na bázi systému McIntosh a vestavených modelů Bowers&Wilkins.
Na kouzelnické přestřelce v "Harry Potter a Relikvie Smrti" bylo znát, že Formation Bar / Bass má velmi dobře zvládnuté svázání měničů a že i tvrdé, razantní efekty mají říz, jsou pevné a čistě podané. Na poměry soundbaru je zvuku dost a má také dost energie, aniž by to ale byl přebujelý efekt.
Podobně třeba i úvodní scéna bondovky "Quantum of Solace" s automobilovou honičkou a vysokokadenční střelbou s tříštěním skla a plechů zněla velmi působivě - šťávu dodal dostatečně robustní zvuk Bass a čistotu, ale bez takové té studené, krystalové ostrosti a říznosti, s níž někdy podobné efekty vyznívají.
Formation Bar, opět tedy hlavně ve spojení se subwooferem Bass, ale dobře funguje i jako univerzální hudební centrum. Vlastně tak dobře, že po chvíli až s údivem vnímát eto, že zcela vážně sedíte a posloucháte hudbu ze soundbaru.
Basová linka ve "Way down deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) byla bohatý, hluboká, veliká a trochu vřelá. Bas se nesnaží o dokonale precizní kontury audiofilského střinu, ale primárně o příjemnou poddajnost a celkovou kultivovanost. Přitom ale zjevně velmi precizní DSP zajistí skutečně dobrou kontrolu, dobrou čitelnost basové linky, i ve velkém prostoru má dost autority a síly, aniž by zvuk uhnul z uvolněné pružnosti a pohodovosti. Samotný soundbar se pak snaží i bez subwooferu o stejné zvukové ladění (a to vlastně platí napříč řadou Formation, což usnadňuje pospojování jednotlivých produktů do hrajícího celku, z nějž díky tomu nic "netrčí").
Soundbar samotný pak má velmi slušné střední pásmo, vokál Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) byl solidně čistý a čitelný, ačkoliv i tady je patrné mírné "zakulacení", jistá měkkost a uvolněnost. Není to na úkor čistoty, ale je to charakter, který - adekvátně lifetylovému zaměření produktů - dobře vyrovnává případné ostrosti nebo nepříjemnosti nahrávek.
Cinkot činelů i vibrafonu v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01/10) byl pak pěkně pronikavý, jasný a prostě celkově dobrý. Dokonce byl tak čistý a tak nepřehnaný (opět patrně díky pečlivé práci DSP), že si zaslouží kvalitativní označení hi-fi.
V čem vás ale rozhodně systém Formation Bar / Bass překvapí, to je dynamika, verva a výbušnost, s jakou se měkčí zvuk dokáže vzedmout - už po x-té je třeba přiznat vývojářům DSP všechnu čest, protože třeba elektronická "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) skutečně působivě pumpovala, šlapala a jela. Hutný basový základ, spousta síly a vlastně plnohodnotný přednes jako z férového hi-fi systému je překvapující.
Neméně překvapující je pak ale to, jak se "pouhému" soundbaru daří nastínit šířku hudební scény. Třeba v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) vnímáte plnohodnotnou stereo bázi s poctivou pravolevou lokalizací nástrojů. Zdá se, že rovným dílem se tu na vjemu podílí nastavení elektroniky a prostá šířka soundbaru; scéna nicméně pocitově sahá až poměrně daleko za jeho hranice.
Nejlepší je ale to, jak třeba "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) systém Formation Bar / Bass "rozsvítí" s kombinací živosti a lehkosti. Zvuk je sice zjevně uhlazený, ale za onou příjemností byla dávka šťavnatosti, dynamičnosti a solidní čistoty, která prostě snese zařazení do hi-fi světa.
Nová platforma Formation je pyšná na to, že zdvihá standard kvality v lifestylovém segmentu - a právem. Soundbar Formation Bar a "doprovodný" subwoofer Formation Bass vytváří pěknou sestavu, která je potěchou pro moderně vnímající oko, ale i pro běžné soužití. Lehkost použití je stejná jako u nejjednodušších bezdrátových reproduktorů a přesto systém nabízí možnosti, které postačí i náročnějšímu konzumentovi. A to vlastně platí i pro zvukovou stránku - samozřejmě, že to není žádná audiofilie, ale zejména dobře nastavené DSP a celkově sladěná technika prostě funguje a i ten, kdo vyžaduje hi-fi kvalitu, nebude ze zvuku soundbaru zklamán. Protože nejen, že uhlazený přednes vám může dělat bez problémů společnost celý den bez ohledu na žánr nebo hlasitost, může vám ozvučit zprávy, akční film nebo vás nechat koukat na koncert a pořád to bude příjemný zážitek, srovnatelný s dostupnými hi-fi sestavami.
KLADY
+ design
+ stabilita platformy s perfektní synchronizací
+ dobře použitelné i pro stereo poslech
+ možnost univerzálního použití díky streamu a optice
+ možnost snadného rozšíření o subwoofer
ZÁPORY
- střední kanál by u filmů mohl znít výrazněji
- HDMI rozhraní by bylo dobré
Recenze převzata z portálu Hi-FI Voice, autor Daniel Březina